Maija


M. Eliase piedzima mākslas zinātnieka Kristapa Eliasa ģimenē. 1949. gadā beidza LPSR Valsts Mākslas akadēmijas stājglezniecības nodaļu ar diplomdarbu “Ābolu novākšana” sava tēvabrāļa gleznotāja Ģederta Eliasa vadībā. Gleznas galvenie personāži – trīs sievietes ar groziem un kastēm – izvietotas kompozīcijas centrā, kamēr fonā darbojas zēns, kurš pakāpies uz trepēm, vēl kāda sieviete un divi vīri pie smagās mašīnas ZIS (Завод имени Сталина). Diplomande uzrādīja spējas veidot mizanscēnas vairākos plānos, ar gaismēnu modelēt apjomus, niansēti un daudzveidīgi apstrādāt virsmu, izmantojot gan lazējumus, gan pastozu triepienu. Oficiālajā raksturojumā Ģ. Eliass atzina, ka Maija “izceļas ar skaidru, dzīvespriecīgu īstenības izjūtu, kuru tiecas atainot savos darbos ar reālisma iespējām. Glezno viegli, zīmē labi. Mācībās akadēmijā uzrādīja labu sekmību un uzņēmību. Ir visas dotības izaugt par vērtīgu mākslinieku”.1
Diplomdarba recenzents Arturs Lapiņš piekrita, ka “Maija Terpilovska – spoža gleznotāja, bet arī pierāda, ka ar skaistu un sulīgu gleznojumu mūsu dienās vien nepietiek, lai saistītu skatītāju. Bezpartejiskais saturs, neskatoties uz labi zīmēto tipāžu un kolorīta saskaņu, ar sižetu gleznu parāda par gleznotu labas, skaistas glezniecības dēļ. Gleznotājai ir visas teicamas gleznotājas īpašības, bet pagaidām nav laikmetam līdzi pukstošas sirds”.2
Tiešām, saķere ar laikmetu jūtama vārgi. Kā liecina akadēmijas izsniegtā komandējuma apliecība3, diplomdarbs daļēji tapa Eliasu dzimtas mājās, Platones “Zīlēnos”. Komandējuma laikā iekrita 25.
marts, komunistiskā genocīda diena, kad risinājās otrā izsūtīšana, kas skāra arī Maijas vecmāmiņu, Kristapa un Ģederta Eliasu māti. Vecmāmiņu neglāba tas, ka dēli marksismā saskatīja “vienīgo pasaules patiesību” un ka 1905. gadā “Zīlēnos” viņa no cara žandarmērijas bija izglābusi nelegālo tipogrāfiju.4
M. Eliases diplomdarbs distancējas gan no olimpiski uzvarošā sociālisma, gan realitātes patiesās drāmas, kas risinās aiz budžiem atsavinātā ābeļdārza. Liberālā socdemokrātu gaisotnē dzīvojošā gleznotāja palika savrupināta akadēmiski klasicizējoša uzdevuma paudumā, ko risināja ar reālisma paņēmieniem. Tipoloģiski līdzīgas trīs darbīgu figūru kompozīcijas akadēmijas mācību programmā figurēs līdz pat 1980. gadu beigām.
Darbs iekļauts kolekcijā 2006. gadā.
Izstādīts: Lielās oktobra sociālistiskās revolūcijas 32. gadadienai veltītā latviešu mākslinieku darbu izstāde. Valsts Latviešu un krievu mākslas muzejs (LNMM). 1949.
1 M. Terpilovskas raksturojums. Stājglezniecības nodaļas vadītājs Ģ. Eliass. 1949. gada 28. februārī. Tulkojums no krievu val. LVA, 442. fonds, 1-1 apr., 78. lieta, 25. lpp.
2 Lapiņš A. Jauno mākslinieku veidošanas darbs. Izraksts glabājas: LMA Informācijas centrs, M. Eliases lieta. L3, mem. arh. / 105, E 16, r. n. 44.
3 Komandējuma apliecība. LVA, 442. fonds, 1.-1. apraksts, 78. lieta, 24. lpp.
4 Krūklis I. No “Zīlēniem” līdz “Zīlēniem” // Literatūra un Māksla, 1988. gada 15. janvārī, 16. lpp.; T. p. 1988. gada 22. janv., 16. lpp.

Maija Eliase was born into the family of art historian Kristaps Eliass. In 1949, she completed her studies at the easel-painting department of the Latvian Academy of Arts (LAA).* Her diploma work was Apple Picking, which she painted under the tutelage of her uncle, painter Ģederts Eliass.
The people at the focus of the painting – three women with baskets and boxes – are placed at the centre of the composition, while in the background a boy on a ladder is at work. Another woman and two men are standing by a ZIS (Завод имени Сталина – Factory in the Name of Stalin) truck. In this painting, the new Academy graduate had shown her ability to create a mise-en-scène at various levels, to generate depth of field with lights and darks, and to work the surface with various shades and hues, using both glazing and thick paint strokes.
In an official assessment of his niece and her painting, Ģederts Eliass stated that “Maija stands out with her clear and joyful perception of reality, which she tries to reflect in her works within the possibilities offered by the realist framework. She paints lightly and draws well. In her studies at the Academy, she has worked with determination and has shown good results. She has all of the potential for growing into a valuable artist.”1
The reviewer of her diploma work, Arturs Lapiņš, agreed that “Maija Terpilovska is a brilliant painter, but also demonstrates that a beautiful and juicy painting is not enough in itself to captivate the viewer. Its non-party content, notwithstanding the well drawn subjects and the harmony between the colouring and the general motif, shows that this work has been painted for the sake of good and beautiful painting alone. The painter has all of the characteristics of an outstanding artist, but for now, her heart is not beating along with the times.”2
Indeed, her connection with the events of her era can be barely detected in her works. As shown in a study trip certificate3 issued by the Academy, she spent part of her time painting her diploma work at her family’s farmstead in the southern region of Zemgale. It so happened that during this study trip, on 25 March 1949, the Soviet authorities carried out the second mass deportation of Latvian farmers to Siberia,
now commemorated in Latvia as Communist Genocide Day. Maija’s own grandmother, the mother of her father Kristaps and uncle Ģederts, was also deported and was not saved by the fact that her two sons viewed Marxism as the “only world truth” and that in 1905, she had saved a clandestine, leftist typographer from arrest by the Tsar’s gendarmerie.4
Maija Eliase’s diploma work distances itself both from that period’s Olympian extolments of victorious socialism, and from the real drama that was unfolding right next to the apple orchard that had been confiscated from her bourgeois kulak (i.e. rich farming) family. The painter, who had been raised in a liberal, social-democratic environment, remained aloof in the execution of her academic assignments, which were given according to classified criteria, and which she accomplished by using realist techniques. The painting of similar subject compositions, with three working figures in the foreground, remained in the Academy’s teaching curriculum until the end of the 1980s.
Apple Picking was incorporated into this collection in 2006.
* Officially named the Latvian SSR State Academy of Arts at that time.
Exhibited: an exhibition of works by Latvian artists to commemorate the 32nd anniversary of the Great October Socialist Revolution, Latvian National Museum of Arts (then renamed the State Latvian and Russian Art Museum), Riga, 1949.
Bibliography:
1 Ģederts Eliass, head of the LAA’s easel-painting department, M. Terpilovskas raksturojums (Character Description of Maija Terpilovska). Translated from the Russian language, 28 February 1949, State Archives of Latvia, Archive no. 442, description no. 1-1, case file no. 78, page 25.
2 Arturs Lapiņš, Jauno mākslinieku veidošanas darbs (The Work of Forming New Artists). Copy kept at the LAA’s Information Centre. M. Eliase’s case file, L3, mem. arch. / 105, E 16, r. n. 44.
3 Study trip certificate. State Archives of Latvia, Archive no. 442, description no. 1-1, case file no. 78, page 24.
4 Krūklis I. No “Zīlēniem” līdz “Zīlēniem” (From “Zīlēni” to “Zīlēni”) // Literatūra un Māksla (Literature and the Arts), 15 January 1988, p. 16.; Ibid., 22 January 1988, p. 16.